Chelovek s kino-apparatom
(URSS, 1929)
Regia: Dziga Vertov
Operator-șef: Mikhail Kaufman
Rating: 5/5
”Omul cu aparatul de filmat” este, în esență, povestea unei zile din viața unui operator de imagine... El își propune să pună pe ecran o zi din viața oamenilor într-un oraș sovietic tipic, de la satisfacția muncii socialiste ajutată de tehnologia de vârf, la momentele de relaxare pe plajă sau în cârciumi. ”Documentarul” mut (și fără intertitluri) al lui Dziga Vertov este, în același timp, film de propagandă, exemplu de virtuozitate cinematografica și film educațional pentru eventualii aspiranți la o carieră în lumea imaginilor cinematografice. Vertov împinge cinematograful până la limitele sale și ne arată că nu există doar un aparat de filmat care stă fix, ci acesta se poate mișca, poate crea compoziții unica și abstracte, poate privi în sus, în jos, inapoi, în lateral, poate privi un alt aparat care filmează altceva.. Există efecte de montaj, split-screen-uri, repetiții, inversiuni și reversiuni, slow-motion, accelerări etc. etc. etc. Nu există tehnică de imagine pe care filmul să nu o exploreze.
Dar jumătate din film este făcut în timpul montajului. Chiar în film, o vedem pe soția regizorului, Yelizaveta Svilova, manipulând role de filme, unele cu imagini pe care le-am văzut deja, altele care un vor apărea decât la final. Tranzițiile și asocierile de imagini sunt suprinzătoare și incitante. Iar efectele pe care Vertov & co. le reușesc (precum imaginea unei clădiri care se desparte în două jumătăți sau două tramvaie suprapuse care se îndreaptă amenințător unul către celălalt) sunt mai reușite și mai penetrante decât efectele computerizate dintr-un film modern (de exemplu... ”Inception”)
Încă o chestie. ”Omul cu aparatul de filmat” prefigurează - la decenii distanță - filme precum ”Koyaanisqatsi” sau ”Baraka”, dar la rândul său pare să se inspire din capodoperele de ficțiune ale lui Buster Keaton, precum ”The Cameraman” și ”Sherlock Jr”. Nu pot să disociez imaginile din filmul lui Dziga Vertov de fanteziile lui Keaton.
No comments:
Post a Comment