Friday, October 22, 2010

Top 10 Alfred Hitchcock

Acesta este cel mai ”dureros” top pe care l-am făcut vreodată. A trebuit efectiv să tai în carne vie, din aproximativ 40 de filme, până am ajuns la o listă decentă (dar în niciun caz definitivă) de 10 filme. Sigur, puteam să extind lista la 15, 20 sau chiar 25 de filme, dar atunci ricam să includ prea multe filme care nu stau pe aceeași treaptă cu cele de pe primele 4-5 locuri, dar și așa ar fi fost o listă extraordinară. Mă mai strezează faptul că nu am văzut câteva dintre filme lui și că pe unele le-am văzut doar o dată, în timp pe altele le-am văzut și de 5-6 ori, iar filmele văzute mai recent par să-mi placă mai mult decât cele văzute mai prin liceu,... deci nu poate să existe niciun fel de obiectivitate. Dar măcar e un top ”personal” și nu pot să sper la mai mult, oricum:


1. Vertigo 
Un film greu de clasat, pentru că este unic. Tristan și Isolda, Pygamalion și Freud își dau întâlnire în treatrul suspansului hitchcock-ian, într-o peliculă de înaltă măiestrie formală, care contorsionează universul privitorului după cel propriu: necruțător, rece, în care nu-ți poți exprima decât vinovăția și impotența.

2. Psycho
Am ezitat dacă să nu îl retrogradez vreo 2-3 poziții, fiindcă există acea scenă de la sfârșit în caretotul este explicat frumușel, pentru toată lumea. Dar acel discurs este un set-up pentru un final extraordinar, iar în rest filmul este pur și simplu perfect. 

3. North by Northwest
Lăsând psihologia  la o parte, Hitchcock duce la apogeu tema omului nevinovat urmărit de poliție, dar și de răufăcători (inițiat odată cu ”The 39 Steps”), piperat cu MacGuffin-uri, o femeie fatală și cele mai impresionante set pieces puse în scenă vreodată. 

4. Lifeboat
Filmul cu naufragiați plutind fără scop pe o barcă în mijlocul oceanului creează un microcosmos al tuturor dramelor umane, fără să fie deloc teatral, ci din contră, vizual este fascinant și inovator.

5. Rear Window
Un alt film cu o singură locație, din care un James Stewart accidentat își urmărește vecinii din alte apartamente, în timp ce noi îl urmărim pe el... Oare ce vrea Hitchcock să ne spună? 

6. Rebecca
Singurul film de Hitchcock care a luat Oscar-ul pentru cel mai bun film este o dramă plină de suspans și subînțelesuri, bazată pe romanul omonim al lui Daphne du Maurier.

7. The Lady Vanishes
Fascinația lui Hitchcock pentru trenuri este bine documentată. Iar câteodată pare că acest thriller imersiv cu spioni și laitmotive muzicale este mai mult un pretext pentru o călătorie cu trenul.

8. The Birds
Fascinația mea pentru „Păsările” provine din faptul că un film impecabil făcut, fără pretenții, poate să spună - indirect, dar voluntar - mai multe despre cinema decât oricare altul. Și, în plus, e chiar creepy.

9. Spellbound
Plasându-se de această dată chiar în lumea psihologilor, Hithcock investighează instinctul criminal, trasnferul de vinovăție și identitate și, cu ajutorul lui Salvador Dali, visele!

10. Notorious
Un film care nu mi-a plăcut așa mult la început, dar numit de Truffaut „Hitchcock-ul chintesențial” pornește după teme și tehnici deja specifice lui Hitchcock și, ca atât de multe filme din această listă, te fascinează fără să știe prea bine de ce. Ei bine, răspunsul este: pentru că este foarte bine regizat.


Vreau să transmit, pe această cale, sincere regrete următoarelor: ”The Lodger”, ”Rope”, ”Strangers on a Train”, ”Dial M for Murder”, ”The Wrong Man”, ”Blackmail”, ”Jamaica Inn”, ”Under Capricorn”, ”The 39 Steps”, ”The Man Who Knew Too Much” (ambele!) etc.

No comments: