Sunday, October 24, 2010

Anim'est 2010, ediția de Cluj - Ziua a 3-a

Competiția de Film Românesc

Cele 14 scurt-metraje made in Romania sunt un mix hetergoen, nu numai din punct de vedere al tehnicilor folosite, al stilului sau al tematicilor, dar și în ceea ce privește limba vorbită (cele mai multe sunt mute, câtea sunt în română, câteva sunt realizate de unguri în maghiară, altele au narațiune în engleză, iar unul este făcut de un ungur în engleză...) Există o predilecție pentru non-story, pentru fantastic și pentru absurd, iar tehnicile folosite variază de la 2D (tradițional și computerizat), la 3D, la stop-motion și tot felul de combinații dintre acestea. Voi trece acum în revistă, cu emfază pe cele care mi-au plăcut cel mai mult:

Al nouălea limb / The Ninth Limbo (regia: Ciprian Chivari, 2010)
Un filmuleț cu estetică de joc video, care redă primele minute ale unui soldat în viața de dincolo.

Black Fantastic (regia Călin Pop, 2010)
Nu l-am înțeles prea bine... Un microcosmos în care gravitează două animăluțe extraterestre verzi și un elefănțel (?) roz.

Grand Café (regia Bogdan Mihăilescu, 2010)
Cred că preferatul meu dintre filmele prezentat, ”Grand Café” este inspirat de povestea adevărată a lui Charles-Émile Reynaud, pionier al animației și al tehnicilor care precedau cinematografia, a cărui declin și faliment a fost provocat chiar de apariția acesteia din urmă. Având ca fundal un Paris alb-negru,schițat, scurt-metrajul lui Bogdan Mihăilescu recreează câteva dintre creațiile lui Reynaud, dar și primele pelicule ale fraților Lumière. Un film emoționant despre zorii filmului și animației.

How to Deal with Nonsense (regia Veronica Solomon, 2010)
Non-sens, întradevăr, dar viu și amuzant, lăsând impresia că este realizat într-un singur cadru ascendent, care urcă de pe fundul unei mări până deasupra norilor.

http://communism2010.com (regia Dénes Sántha, Damó Zsolt, 2010)
Ultra-scurt hilar care aseamănă comunismul cu un virus computerizat de care nu mai poți scăpa.

Indienii secui / Szekler Indians (regia Zoltán Balázs, Annamária Kopacz, 2010)
Foarte interesantă abordare, în stil mockumentar, în care un bărbat într-un bar vorbește despre secui de ca și cum ar fi un trib de indieni, cu credințe și obiceiuri bizare, în timp ce alți secui sunt prezentați derulîndu-și activitățile cotidiene. Desene tradiționale, foarte bine montat.

Legacy / Moştenire (regia Valeriu Căliman, 2010)
Bărbatul cu Coasa dă ortul popii (i know...), iar fiul său îi succede. Am râs absolut în continuu pentru cele câteva minute cât a durat.

Mad World (regia Andreia Dobrota, 2010)
Stop-motion, cu un pic de substrat pacifist/moralist. Impresionează modurile în care se reasamblează bucățile de argilă și ”reorganizarea” unor tablouri celebre, precum ”Guernica” lui Picasso sau o ”Compoziție” de-a lui Mondrian. Stilul liber, în care se fuge de la o reprezentare la alta, amintește de diferite videoclipuri, dar și de animații timpurii ca ”Fantasmagorie”, de Émile Cohl.

Make Love, Not Sex (regia Tamás Szőcs, 2010)
Împrumutând texte din diferite filosofii, la sfârșit lasă impresia unei glume binevoitoare.

Mátyás, Mátyás / Mathias, Mathias (regia Cecilia Felméri, 2010)
Piesa de rezistență a selecției și câștigător al Competiției de Film Românesc de anul acesta. În esență, este un documentar animat, în care realizatorii au întrebat mai mulți locuitori ai Clujului (maghiari) ce știu despre Matei Corvin, aceștia fiind ulterior animați. Recomandare nu numai datorită premisei excelente sau realizării impecabile (sunt simulate mișcării ale aparatului de filmat specifice documentarului, chiar destul de bine), dar și datorită fundalului clujean, în care statuia lui Matei Corvin nu este înconjurată de schele. Realizatorii și producătorii filmului au fost prezenți în sală și au vorbit la sfârșit, printre altele și despre necesitatea unui fond de film regional la cluj.
 
„Mátyás, Mátyás”

Obiceiuri proaste / Bad Habits
(regia Oana Cătălina Gheorghiu, 2009)
Un fierar este afectat de absența războaielor. Nu mai are pentru cine face arme, așa că se inspiră din natură și creează animale metalice uriașe. Dar când design-ul unui vultur îl inspiră, în transformă într-un avion, apoi într-o aeronavă militară agresivă. Obicei prost, indeed. 2D și 3D computerizat, foarte bine realizat.

Soare răsare / Sunshine
(regia Oana Nechifor, 2010)
Ca și ”Mad World”, seamănă cu unui flux al conștiinței. Animație tradițioanlă liberă, în care forme geometrice, animale și oameni se opun animației care îi creează însăși. Un filmuleț pe care mi-aș dori să-l revăd.

The Sprout (regia Gabriela Popov, 2010)
Unui răsad i se narează viața din off, în engleză. Altă animație (aparent) simplă, în alb-negru, scurtă, cu un final frumos: ultima replică este viața e suferință și moartea aduce iertarea, iar cadrul prezintă mugurele ieșit din răsad pe funalul unei luni impresionante.

Vara 99 Mega-Hits / Summer Hits 99 (regia Alina Manolache, Liviu Bărbulescu, 2010)
Călătorie nostalgică în anul 1999, finalul unui deceniu de tranziție, din care ne amintim (se pare) oracolele de la școală, desenele cu cretă de la 1 iunie, muzica celor de la Genius și golul lui Dan Petrescu din meciul cu Anglia. Singura proiecție care a scârțâit, transferul digital al animației tradiționale (sau cel puțin cred că era tradițională) nefiind prea reușit.

No comments: