Monday, September 10, 2007

"Directed by John Ford"

Asa... sa trecem la lucruri seriose...


In seara asta, am avut de ales intre finala US Open si orice film as fi gasit la TV. Si fiindca m-am cam saturat sa-l tot vad pe Federer castigand (nu ca as avea ceva cu el, chiar dimpotriva), m-am oprit pe TCM, unde am gasit "Directed by John Ford" documentarul din 1971 al lui Peter Bogdanovich, in noua versiune (mai lunga cu 10 minute). Filmul este o trecere in revista (parca un pic cam scurta) a carierei cinematografice a lui John Ford, narat de Orson Welles (auto-intitulat fan Ford) si plin de interviuri "cu greutate" (Scorsese, Spielberg, Eastwood, John Wayne, James Stewart).

Ceea ce m-a bucurat in mod special a fost ca filmul ajungea la o concluzie pe care si eu am intuit-o, fara sa pot sa spun ca am vazut mai mult decat cateva filme de-ale lui Ford: creatia acestuia trebuie privita in ansamblu, pentru a putea fi apreciata la adevarata valoare si pentru a descifra contextul istoric si spiritual caruia fiecare film ii apartine.



Si, totusi, chiar si luate in parte, filmele lui impresioneaza... Prin imagine, prin umor, prin complexitatea personajelor sau fie si printr-un singur cadru, cum este acesta de mai sus, unul din momentele mele preferate: umbra lui Henry Fonda in "The Fugitive". Un film 'minor' pentru Ford, nici nu a fost mentionat in documentar, dar pe care prefer sa-l mentionez (din rautate) in locul exemplelor mult mai celebre si mai evidente din "The Searchers", "The Man Who Shot Liberty Valance", "How Green Was My Valley", "Stagecoach", "The Grapes of Wrath" etc. etc. etc.




P.S.: Ieri, am vazut "How Green Was My Valley" pentru prima oara... Faptul ca, in mai putin de 36 de ore, am vazut acest documentar, avand filmul proaspat in memorie si pofta de John Ford in suflet, se inscrie printre cele mai puternice experiente cinematografice personale... More, later... :)

1 comment:

Anonymous said...

prizan breic frate.