Monday, January 21, 2013

Wrong (SUA, 2012)

Wrong
(SUA, 2012)


Regia: Quentin Dupieux
Cu: Jack Plotnick, Eric Judor, Alexis Dziena, William Fichtner

Rating: 3.5/5

Acum vreo doi ani, scriam cu entuziasm reținut despre al treilea film al lui Quentin Dupieux (nu le-am văzut pe celelalte), senzația festivalieră care a fost ”Rubber”. Francezul a revenit în 2012 cu ”Wrong”, un film care, după părerea mea, are ceva mai multă substanță. ”Wrong” este povestea absurdă a unui oarecare american Dolph (interpretat cu nuanță de Jack Plotnick), a cărui rutină este subminată odată ce îi dispare câinele (pe nume Paul). Lumea pe care Dupieux și-o imaginează seamănă mult cu a noastră, cu mici diferențe nesemnificative: ceasurile trec de la 7:59 la 7:60, în biroul unde Dolph încă merge să lucreze deși a fost concediat de trei luni plouă torențial în continuu, iar palmierii se transformă uneori în molizi.



Sunt multe subplot-uri în acest film, unele care par să aibă mai multă relevanță decât celelalte. De exemplu, îmi scapă semnificația stroke-ului pe care îl face grădinarul Victor, numai pentru a-și reveni fără nicio problemă a doua zi sau care este meaning-ul ultimei scene dintre acesta și Emma, dispecera de la pizzerie care se îndrăgostește telefonic de Dolph. Pe de altă parte, îl avem pe maestrul Chang, interpretat de irezistibilul William Fichtner, care răpește animale de companie numai pentru a reîncălzi dragostea proprietarilor pentru aceștia. El este un manipulator subtil (și sublim) care până la urmă cu face decât să solidifice încrederea „victimelor” sale în confortul rutinei lor, vărsând și o lacrimă la final, impresionat de frumusețea regăsirii dintre Dolph și Paul. Și îl mai avem pe straniul vecin al lui Dolph, care inițial răspunde nepoliticos și lasă o impresie proastă, pentru a se dovedi la final ca fiind singurul personaj care reușește să se rupă de această lume în același timp stranie și familiară, într-o foarte simbolică fugă prin deșert la finalul filmului.



Pentru mine, ”Wrong” nu este un film perfect, dar are umor, iar absurdul funcționează mai puțin ca și comentariu social cât pentru a surprinde impulsuri care se regăsesc în interiorul fiecăruia dintre noi și dictează modul în care ne trăim viața. Filmul mi-a întărit încrederea în Quentin Dupieux, pe care nu eram sigur în ce categorie să îl încadrez după ”Rubber” (entertainer? filosof? poser?). Pentru 2013, acesta are îl grilă două premiere: ”Wrong Cops”, în care un personaj secundar din ”Wrong” va reveni (polițistul care insultă pe toată lumea), alături de Marilyn Manson (fan declarat al no reason-ului din ”Rubber”) și ”Realité”, cu Alain Chabat și Elodie Bouchez. Le așteptăm pe amândouă cu interes maxim!


No comments: