Monday, October 15, 2012

Comedy Cluj Review - The Angels' Share

”The Angels' Share”, cel mai recent film al lui Ken Loach, a rulat aseară în premieră la noi în țară (sau cel puțin cred că în premieră), la Cinema Florin Piersic, în cadrul Comedy Cluj. Filmul vine recomandat de o distincție importantă - Premiul Juriului la Cannes în mai, pe care, sincer, nu cred că îl merita, dar acest lucru nu înseamnă că nu este un film de mare public bine făcut. În prim plan avem un tânăr infractor din Glasgow condamnat la 300 de zile de serviciu comunitar, care pune la cale - alături de alți trei „colegi” - un plan perfect pentru a-și rezolva toate problemele, după ce descoperă că are un talent înnăscut pentru degustarea whiskey-ului.

Filmul este undeva între ”Whisky Galore!” și ”The Full Monty”, fără să aibă wit-ul sau excentricitatea niciunuia dintre ele. Loach pare mai interesat de aspectele sociale („capcana” socio-economică din care tânărul nostru nu poate scăpa), dar talentul său regizoral este cel mai evident în ultimul act al filmului, în care cei patru își duc planul la îndeplinire - cele câteva scene de thriller low-key pur te țin cu sufletul la gură. Întrebarea care se pune este dacă aceste scene ar fi funcționat fără expozițiunea extinsă în care ajungi să cunoști personajele și, poate, să empatizezi sau chiar să te identifici cu problemele lor. Aș fi tentat să spun că răspunsul este nu. Dar chiar dacă lui ”The Angels' Share” îi ia mult până să devină un heist-movie decent, nu dezamăgește și, în orice caz, este mult mai reușit decât ultima încercare a lui Loach de a face comedie altfel (insipidul ”Looking for Eric”).