Am făcut ceva asemănător acum un an, când am trecut în revistă filmele de mare public hollywood-iene. Trebuie să recunosc că anul acesta sunt semnificativ mai puțin entuziasmat. Dacă în 2011 găseam mai multe filme cu adevărat valoroase (Super 8 de J.J. Abrams, Rise of the Planet of the Apes de Rypert Wyatt, Thor în viziunea lui Kenneth Branagh și ultimul volet din seria Harry Potter), fiecare dintre ele spectaculoase și în care se simte personalitatea realizatorului, recolta din 2012 este mult mai slabă.
”The Avengers” |
Marvel & Robin
Eforturile Marvel de anul acesta s-au concentrat asupra lui ”The Avengers”, ținta spre care s-au îndreptat peste o jumătate de duzină de filme din ultimii 5 ani. Spre surprinderea mea, acesta s-a dovedit a fi și cel mai bun film cu supereroi al verii. În ciuda unei lungi expozițiuni și a excesului de personaje, filmul are un antagonist principal foarte bun (Loki) și un act final mai mult decât satisfăcător. De cealaltă parte a baricadei se află ”The Dark Knight Rises”, care nu m-a dezamăgit pe mine la fel de mult pe cât a dezamăgit pe alții, dar nu pot trece cu vederea mesajul său confuz, tonul ultra-serios și stilul vizual plat, monoton. Tot la acest capitol ar mai fi reboot-ul ”The Amazing Spider-Man”: inutil, dar nu lipsit de calități.
Noomi Rapace în ”Prometheus” |
Science friction
Din punctul meu de vedere, cel mai bun moneymaker al anului este ”Prometheus”. Știu că aceasta nu este cea mai populară părere, dar cred că Ridley Scott - în ciuda ambițiilor nejustificate și neîmplinite de a crea un film filosofic - a reușit să facă un SF tradițional, „în dulcele stil clasic”, pe un scenariu deja testat de multe ori și solid din punct de vedere vizual. Celălalt SF mai important al verii, un flop de altfel, a fost ”Total Recall”, un remake fără sens, neinspirat și banal din toate punctele de vedere.
”Brave” |
Altele, neclasificabile
Nu prea am foarte multe de zis aici. Studiourile ne-au propus și două eroine puternice acestă vară, în ”Snow White and the Huntsman” și ”Brave”. Primul este reversul medaliei pentru ”Mirror, Mirror” (regia Tarsem Singh), mai slab decât acesta și care nu se poate lăuda decât cu imaginile desprinse parcă dintr-un videoclip gotic. Al doilea este unul dintre cele mai slabe filme Pixar, dar a trecut etapa controlului de calitate a studioului și este, cu siguranță, pe placul publicului. Și ar mai fi câteva filme care de-abia se înscriu în definiția termenului de blockbuster, niciunul foarte memorabil: ”The Bourne Legacy” (care probabil va îngropa seria) și două comedii inspide - ”The Dictator” și ”Ted”. Nu am uitat nici de ”The Expendables 2”, închizătorul sezonului, dar nu cred că mă voi grăbi foarte tare să îl văd (doar e un film „regizat” de Sylvester Stallone).
Jeremy Renner în ”The Bourne Legacy” |
So, what's next?
Din fericire, ce-i mai rău a trecut. Toamna se deschide sezonul la filme europene de artă, filme premiate la Cannes, indie-uri americane și britanice, câteva producții autohtone, câteva filme de serie B fără menajamente și ulterior filme cu pretenții la Oscar-uri. Astfel, pe ecrane vor veni ”Holly Motors”, ”A Royal Affair”, ”The Sweeney”, ”Looper”, ”Upside Down”, ”Killing Time”, ”Hit and Run”, ”Taken 2”, ”Celeste and Jesse Forever”, ”Argo”, ”Killing Them Softly”, ”Cloud Atlas” etc. A, da, și cel puțin un blockbuster garantat: ”Skyfall”. În plus, reapar festivalurilee, cu Anim'est și ComedyCluj în pole position.
No comments:
Post a Comment