The Unknown
(SUA, 1927)
Regia: Tod Browning
Cu: Lon Chaney, Joan Crawford, Norman Kerry, Nick De Ruiz
Rating: 4.5/5
Tod Browning este cel mai bine cunoscut ca regizor al celei mai importante (dacă evident nu și cea mai bună) adaptare după ”Dracula”, filmul din 1931 cu Bela Lugosi și are o faimă în cercuri mai restrânse pentru unul dintre cele mai de marcă filme din istoria timpurie a exploitation-ului, melodrama-thriller ”Freaks” (1932), care mie îmi place destul de mult. Însă niciunul dintre aceste filme nu este nici la fel de bun și - chiar dacă pare greu de crezut - nici la fel de nebun precum capodopera sa din 1927, ”The Unknown”.
Filmul impresionează încă de la primele secvențe, în care o foarte senzuală Joan Crawford (cu ceva timp înainte de a deveni Mildred Pierce) este dezbrăcată de proiectilele aruncate de Alonzo (Lon Chaney), un aruncător de cuțite fără brațe. Bineînțeles, Alonzo nu face decât să își ascundă brațele și este, în realitate, un tâlhar și un criminal, care o manipulează pe Nanon (Crawford) și îi instilă o teamă patologică de mâinile bărbaților. Deși are mai puțin de o oră, filmul evoluază rapid și evenimentele se succed, unul mai surprinzător decât celălalt: Alonzo îl omoară pe tatăl lui Nanon; aceasta este martoră și observă duplicația de police de la mâna stângă a criminalului, nu și fața acestuia; pentru a se putea căsători cu ea fără ca Nanon să-și dea seama că el este criminalul, Alonzo apelează la serviciile unui chirurg dubios, care îi amputează ambele brațe; după o convalescență prelungită, Alonzo descoperă că Nanon și-a învins frica de mâinile bărbaților și este îndrăgostită de strongman-ul circului; distrus, își pregătește răzbunarea...
Familaritatea cu care Tod Browning prezintă lumea circului, populată de țigani și freaks, natura perversă a subiectului (narațiunea este punctată de aluzii sexuale care mai de care mai bizare) și orchestrarea perfectă a unor scene-cheie fac din ”The Unknown” un clasic al horror-ului mut. Dar dincolo de toate acestea, filmul stă în interpretatea 100% dedicată a lui Lon Chaney. Cunoscut pentru excesele pe care le făcea pentru a da viață unor personaje macabre, tarate, desfigurate, precum Fantoma de la Operă sau Quasimodo, în ”The Unknown” este ceva mai reținut în excese fizice, dar jocul său are aceeași intensitate și stranie charismă pe care o emană toate rolurile sale.
No comments:
Post a Comment